Novetats

Solstici d'hivern

“El savi nodreix la vida seguint el curs de les quatre estacions. S’adapta al fred i a la calor, harmonitza la joia i l’enuig en un entorn tranquil, equilibra el Yin i el Yang i el que és dur i el que és tou. Per tant, els patògens no poden afectar la persona sàvia, que viurà una llarga vida”

Llibre de Medicina Xinesa Clàssica Huangdi Neijing Suwen

 

El solstici d’hivern representa el dia més curt i la nit més llarga de l’any. Segons la cosmologia xinesa, aquest és un punt d’intercanvi entre el Yin i el Yang. El Yang, que representa el dia, arriba al mínim; i el Yin, que representa la nit, arriba al màxim. A partir d’aquest moment, el Yang tornarà a créixer fins al solstici d’estiu, quan es canvien les tornes.

Celebrem el solstici com l’inici de l’hivern. Però si ens hi fixem, ens adonarem que a partir d’ara els dies es fan cada vegada més llargs: el Yang creix i creix progressivament, cada vegada més. En la cosmologia xinesa clàssica el solstici no és l’inici de l’hivern, sinó que és la meitat de l’estació, que correspon al moment del canvi de polaritat entre el Yin i el Yang.

L’hivern representa l’element Aigua i s’associa al Ronyó i a la Bufeta de l’Orina. És el moment de l’any per estar a cobert i no deixar-se atrapar pel fred.

Un dels clàssics de la Medicina Tradicional Xinesa, el llibre Huangdi Neijing Suwen, ens diu: “en els mesos d’hivern l’herba i els arbres perden brillantor, els insectes hibernen, l’aigua i el terra es congelen. Les coses s’internalitzen per protegir-se del fred. És l’estació de tancar i d’emmagatzemar. En aquest període la persona ha de restar confortablement a casa i vestir-se adequadament per no ser atrapada pel fred; d’aquesta manera, l’energia Yang no es pertorbarà. Cal anar a dormir aviat i llevar-se tard per esperar que el sol s’aixequi”.

D’aquesta comprensió de l’hivern es deriven algunes recomanacions per mantenir-nos saludables durant l’estació més freda de l’any:

  • Menjar aliments calents com sopes, guisats, vegetals, all, gingebre, miso, etc.
  • Anar a dormir d’hora, descansar tant com es pugui i no gastar gaire energia amb feines a l’aire lliure.
  • Trobar formes de relaxar-se i alliberar l’estrès com el Qi Gong, el ioga, la meditació, la teràpia de relaxació o les migdiades.
  • Fer alguna sessió d’acupuntura per posar-se a to per a l’estació i ajudar el cos a adaptar-s’hi o per millorar l’estat general de salut amb vista a preparar-se per al fred.

Així que, a banda de si tens alguna molèstia concreta amb què et puguem ajudar, si vols fer una “posada a punt” per a l’hivern o si simplement vols estar més ben preparat o preparada per encarar-lo, no dubtis a trucar-nos: estarem encantats de contribuir al teu benestar.

Quim Planas

  • 1